Spendanalys och strategisk inköp: Vad är nytt?

Spendanalys är proceduren för att samla in, rensa, analysera, gruppera, sortera och rangordna ditt företag för att spendera data efter specifika affärsförare. Detta görs i syfte att sänka upphandlingskostnaderna och öka produktiviteten, både när det gäller att uppfylla leveransdatum och överträffa försäljningsmål. Spendanalys (SAP) innebär att analysera alla aspekter av din organisation inklusive: leverantörer, leverantörer, kunder, anställda, transport och distribution och de interna kontrollerna som är kopplade till den. Det hjälper dig att anpassa ditt företags mål med sina utgifter och fatta rationella beslut om utgifter.

På senare tid har analys av leverantörskedjor ses som en eftertanke eller en del av den övergripande logistikfunktionen. De senaste åren har dock sett en dramatisk förändring i detta tillvägagångssätt. Analysen av leveranskedjans utgifter är nu en strategisk del av ett antal processer i en rad olika branscher. Till exempel tillkännagav den brittiska regeringen 2021 en strategi för att förbättra leveranskedjans prestanda. Detta inkluderade att undersöka hur leverantörer kunde förbättra sina inköpsrutiner för att förbättra den brittiska regeringens prestanda i leveranskedjan.

Strategisk planering är ett kraftfullt verktyg som gör det möjligt för organisationer att identifiera möjligheter och hot, sätta prioriteringar, sätta handlingsplaner, sätta riktmärken och fatta beslut. Det gör allt detta genom att bygga en omfattande och djupgående synlighet av de aktiviteter som behövs och genomförs för att uppnå vissa uppsatta mål. De viktigaste fördelarna med strategisk planering är ökad synlighet, mer kontroll, minskad risk, större förtroende och högre produktivitet. Strategisk planering ger en ram för beslutsfattare att fatta faktabaserade beslut. Utgiftsanalys erbjuder en liknande möjlighet för alla intressenter genom att förbättra deras synlighet, kontroll, produktivitet och lönsamhet och genom att tillhandahålla den information som behövs för att avgöra var man ska spendera knappa resurser. I själva verket avslöjade en färsk rapport från Deloitte att endast 20% av de tillfrågade finansdirektörerna trodde att deras företag gav tillräcklig synlighet, kontroll och produktivitet.

Logistik är kanske det viktigaste inslaget i leveranskedjeprocessen. Den omfattar alla aktiviteter som äger rum från att ta emot en beställning från en kund, slutföra beställningen, förpacka och leverera produkten och så småningom transportera den till slutkunden. Ett företag måste noggrant övervaka alla dessa aktiviteter för att säkerställa att alla delar av försörjningskedjan fungerar på optimala nivåer. Genom att spendera tid på att driva en enda logistikmjukvarulösning kan en logistikexpert ha möjlighet att se alla aktiviteter inom företaget i detalj, så att han eller hon kan fatta välgrundade beslut om strategisk planering, utgifter och investeringar. Detta gör det möjligt för en enda logistikleverantör att ge en fullständig bild av alla logistikaktiviteter som äger rum inom ett företag, vilket gör det möjligt för logistikchefer och finansdirektörer att planera och investera i framtiden.

Försörjningskedjans synlighet är en komplex och utmanande process, särskilt under högsäsong och andra hektiska perioder. En logistikleverantör med en enda källa kan hjälpa till att förbättra logistikverksamheten genom att förbättra synligheten för utgiftsdata i alla logistikfunktioner inom ett företag. Synligheten som erbjuds av en enda lösning ger också mer exakta data och mätvärden så att logistikpersonal kan fatta mer välgrundade beslut om var man ska sänka kostnaderna och öka intäkterna. Förbättrad synlighet i utgiftsanalys och spendanalys gör det möjligt för en enda logistikleverantör att utveckla och implementera effektiva kostnadsbesparingsstrategier och bygga starkare affärsrelationer med alla sina kunder. Mätvärden och varningar kan hanteras centralt så att när det är dags att implementera dessa strategier finns det en enda logistikleverantör att lita på för korrekt och aktuell information om företagets aktiviteter.