Tankar kring e-handel

Vad man bör tänka på som e-handlare är att framställa produktbeskrivningar som har med viktiga sökord som påverkar hur Google rankar din webbplats eller produkt. Sökmotoroptimering är viktigt för att effektivisera försäljningen. Det finns olika former av optimering som ger frukt. Dels den optimering som sker i kodningen av webbplatsen. Var noga med titlar, meta, rubriker o.s.v. Dessutom är textinnehållet oerhört viktigt. Google tar hänsyn rent algoritmiskt till en webbplats som innehåller mycket text. Och är optimeringen god i övrigt så har en mycket innehållsrik webbplats goda chanser att ranka högt bland sökresultaten.

Vad specifikt gäller e-handel så gör man sin verksamhet en otjänst om man inte har utförliga produktbeskrivningar. Det räcker inte att ha en kort mening om varje produkt om man vill vara med och kämpa om bättre placeringar på Google.

Sökmotoroptimering är enbart en del av hur man marknadsför sin e-handelsbutik. Man bör ha i åtanke att sökmotoroptimeringen kan ta sin lilla tid om man inte är väl insatt. Därför är det en god idé att parallellt investera i annonsering genom exempelvis Google AdWords. På så sätt köper man in sig på viktiga sökord för sin verksamhet och syns både på Google och även på andras webbplaster som visar annonser.